U kreiranju novo poslovnogpothvataponekad se previšefokusiranaproizvodizaboravljanaširikontekstposlovanja („od stabla se ne moževidjetišuma“).
Nijeproizvodjedinoštočiniposlovanjeuspješnimvećcjelokupnodjelovanje – kakoposaostvara, isporučujeizadržavavrijednost, a to je poslovni model.
Dobro osmišljenposlovni model možebitiključuspjehastart-upa
Uvod u poslovnemodele
Poslovni model je način na koji poduzeće stvara, isporučuje i zadržava vrijednost (Osterwalder & Pigneur, 2010). Drugim riječima, poslovni model objašnjava kako će poduzeće raditi.
Mnoga se pitanjajavljajupridefiniranjunovogpoduzeća -o proizvodui/iliusluzi; o kupcimainjihovimpotrebama; o konkurentima; o tržišnimtrendovima;o zaposlenicimai…. o zaradi, prihodimaiprofitu.
Vizualna prezentacija poslovnog modela u formatu od jedne stranice.
je „zajednički jezik“ svima koji se bave poslovnim modelima, tj. postao je uobičajen i dominantni alat pri definiranju poslovnog modela.
Pomaže poduzetniku ukratko skicirati ključne elemente poslovanja.
Jednostavan (ali ne prejednostavan), važan i intuitivno razumljiv dokument.
Lagano je razumjeti ga, ali njegovu izradu teško je savladati
9 temeljnih blokova izrade koji pokrivaju glavna područja poslovanja:
● Segmenti korisnika (Customer segments)
● Ponuda vrijednosti (Value proposition)
● Kanali (Channels)
● Odnosi s korisnicima (Customer relationship)
● Prihodi (Revenue streams)
● Ključni resursi (Key resources)
● Ključne aktivnosti (Key activities)
● Ključni partneri (Key partners)
● Struktura troškova (Cost structure)
Segmenti korisnika
• Grupe korisnika ili organizacije koje poduzeće želi dosegnuti i poslužiti
• Potrebno je dizajnirati cjelokupni poslovni model oko snažnog razumijevanja specifičnih potreba potrošača
Sustav vrijednosti
• Vrijednost koju poduzeće stvara (npr. rješavanjem nekog problema ili zadovoljenjem neke potrebe) u segmentu potrošača zahvaljujući svojem setu proizvoda ili usluga
• Potrebno je ostati fokusiran na vrijednost, a ne na funkcionalnost ili tehničke detalje
Kanali
• Kako će poduzeće komunicirati s potrošačima i hoće li doprijeti do kupaca kako bi isporučilo svoje vrijednosti?
Odnosi s korisnicima
• Koji tip odnosa će poduzeće stvoriti sa svojim specifičnim segmentom potrošača?
Ključni resursi
• koja je najvažnija imovina potrebna kako bi poslovni model funkcionirao (tj. kako bi se stvorila i ponudila vrijednost, dosegnulo tržište, zadržao odnos s potrošačima te ostvarivao prihod)?
Ključne aktivnosti
• koje su najvažnije aktivnosti potrebne da bi poslovni model funkcionirao?
Ključni partneri
• tko su dobavljači i partneri koje poduzeće treba kako bi poslovni model funkcionirao?
Struktura troškova
• Najvažniji troškovi potrebni za funkcioniranje poslovnog modela
• Troškovi se mogu izračunati kad su poznate ključne aktivnosti, ključni resursi i ključni partneri.
Tijek prihoda
• Kako će poduzeće generirati prihode od svojih kupaca?
• Moraju se podudarati s vrijednostima za koje su potrošači voljni platiti
Lean Canvas je alat koji se razvio kao prilagodba BMC modela kako bi više odgovarao potrebama start-up poduzeća.
Inspiriran “Lean Start-up” pristupom razvio ga je Ash Maurya.
Gradi se okookvira problem-rješenje te ima uži fokus na potrošača.
4 izvorna BMC bloka su zamijenjena kako bi bolje odražavala potrebe poduzeća te Lean start-up pristupa. Naime, problem, rješenje, ključna metrika i nepoštena prednost zamjenjuju ključne partnere, ključne aktivnosti, ključne resurse te odnose s korisnicima.
Problem
• Koji je specifičan problem korisnika (potrošača) kojega određeni proizvod pokušava riješiti?
• Većina start-upova propada zbog fokusiranja na „krivi” problem
• Na temeljupotrošačevogproblema, koje se rješenjepredlaže?
• Ovdjeje bitno da se ne fokusiranakarakteristikeitehničkedetalje, većna to kakoriješiti problem/potrebupotrošačaikakvućekoristoni od toga imati.
Ključna metrika
• Koju metriku se planira pratiti?
• U svakoj fazi razvoja postoji samo nekoliko mjera koje će pokazati je li poduzeće na pravome putu ili ne. Treba biti oprezan s preopterećenjem raznim podacima.
• Također, mjere se mijenjaju kroz vrijeme pa se treba pobrinuti da se redovito prate i da su ažurne.
Nepoštena prednost
• Što su ili će biti elementi koji će pomoći poduzeću ostati ispred svojih konkurenata? Treba se potruditi da to bude nešto što je jako teško kopirati, imitirati ili kupiti.
Digitalnom poduzetništvu je potrebno pristupiti holistički jer uključuje sve procese unutar neke organzacije.
Istraživanja pokazuju kako MSp-ovi rastu 2-3 puta brže ako implementiraju novu digitalnu tehnologiju.
Digitalno poduzetništvo uključuje sve poslovne pothvate. Posebno su popularne društvene mreže, big data analize, mobilna rješenja i oblaci koji pomažu u poboljšanju poslovnih aktivnosti, poslovnog izvještavanja, u izgrađivanju veze s potrošačima i ostalim zainteresiranim skupinama.
Digitalnopoduzetništvostvara potrebu prilagodbeposlovnihmodela, kakonovihtako i postojećihpoduzeća.
Koncept i karakteristike digitalnih poslovnih modelaClick to read
Digitalniposlovni model semožedefiniratikrozkorištenjedigitalnetehnologije za poboljšanjenekolikoaspekataorganizacijete za obogaćenjenjenogsustavavrijednosti.
Izrada digitalnog poslovnog modela zahtijeva novi način razmišljanja koji se kreće oko:
Klasifikacija digitalnih poslovnih modelaClick to read
Premakorištenjudigitalnetehnologije, možemorazlikovati dva tipaposlovnihmodela u digitalnompoduzetništvu:
• Čisti digitalni modeli - stvarajui održavaju svoje vrijednostitegrade svoje poslovanjekrozdigitalnasredstva bez korištenjafizičkeimovine u svojim aktivnostima (izkojihproizlazivrijednost). Primjersu Google iliAirbnb
• Digital-enabledposlovni modeli zahtijevajufizičkuimovinu, kao i digitalnasredstva da bi stvorili vrijednost(Amazon, Etsy, ...)
Digitalniposlovni modeli semogupodijeliti po sljedećimsegmentima:
Klasifikacija digitalnih poslovnih modelaClick to read
Poslovnimodeli sadržaja - fokusiranina prikupljanje, odabir, sistematizaciju, kompilaciju i isporukusadržaja na internetskimplatformamateih na taj načinučiniti dostupne korisnicima. PrimjertakvihmodelasuSpotify, Wikipedia, Coursera, itd.
Poslovni modeli trgovineuključujupokretanje, pregovaranjeteizvršavanjetransakcijaputeminterneta. U ovomslučaju, eBay, PayPal i Amazon sunajboljiprimjeri.
Poslovni modeli konteksta - fokusirani na klasificiranje i sitematizaciju informacija na internetu. Mogu pružati svoj vlastiti sadržaj ili navigaciju te poboljšanje transparentnosti kroz obogaćenje rezultata pretrage. Možda je najpoznatiji Google, ali postoji i cijeli niz sličnih poslovnih modela (Yahoo i Bing).
Poslovni modeli povezivanjastvarajurazličiteopcijerazmjeneinformacija i interakcije na digitalnimmrežama (Facebook ili Gmail).
Danassesvevišeprimjećujekretanjepremahibridnimposlovnimmodelima. Na primjer, Google je nekad bio web direktorij (segment konteksta), aliposljednjihnekolikogodinanudirazličiteproizvodekojisemogupovezati i s ostalimsegmentimaposlovnogmodela.
Prednosti hibridnogposlovnogmodela:
• Strukturatroškovadigitaliziraneuslugekarakteristična je po visokimvisokimfiksnim i niskimvarijabilnimtroškovima – koristi od ekonomijeobujmasuveće.
• Jedinstvena pristupna točka različitim informacijama i uslugama praktično je za korisnike i smanjuje potreban napor
• Nove prilike za ostvarivanje profita od paketa usluga ili novih izvora prihoda
NajčešćitipovidigitalnihposlovnihmodelasuOtvorenipristup (Open-source); Besplatni model (free); Pretplata(Subscription); Na zahtjev (On-demand); E-trgovina(E-commerce)
Otvorenipristup – softverusemožebesplatnopristupiti i mijenjatiizzajednice koja ga podržava. Ovaj model seodržatinaplatompremiumpretplatailipovezanihusluga. Ključne prednosti su:
a) Distribucijaputembesplatnoglicenciranja i brzogširenja.
b) Brz i učinkovitrazvojuzpomoćglobalnezajednice.
c) Plaćenepretplate za premiumiliposlovneklijente.
Ovajposlovni model implementirajuRedHat, Mozilla, itd.
Besplatni model - temeljise a ideji da seproizvoddajebesplatno, a kadsedovoljnoljudiuključi, nalazisemodel po kojemćeseostvarivati profit.
Ovajposlovni model dobro funkcionira za proizvodekojisebrzorazvijaju, a poduzećapoputGoogleailiFacebookatakosu i započele.
Postoje razninačini na koje semožezaraditi od pruženeusluge:
• Plaćenaverzijanaprednogproizvoda (freemium);
• Na višestranimplatformama, jedna strana dobivauslugubesplatno dok je drugafinancira (asimetrični model)
• Pružanjeedukacijskihmaterijalailinekihdrugihproizvodavezanih za glavniproizvod (obrazovni model)
Pretplata - danas ga naširoko koristeNetflix, Spotify, Amazon Prime, Prime, itd. Kupacredovitoplaćapristupuslugama.
Prednosti ovogmodela:
• Lojalnabaza kupaca
• Predvidljivii kontinuiraniprihodi
• Jasnijii pristupačnijisegmentikupaca
Stvaranjeoriginalnogsadržajaključ je zadržavanjapostojećihkupacailipretplatnikakoje treba potaknuti na daljnjeobnavljanjepretplate. Običnosupotrebnaznačajnaulaganjakako bi seodržalainfrastruktura, kupcima ponudilo ono štožele i kako bi seposredovalo u velikomkorisničkomiskustvu.
On-demand model – omogućujeljudimapristup potrebnom sadržaju u različitimvremenskimintervalima. Primjerice, tvrtkepoputUberailiLyftaomogućavajuljudimakomunikaciju po željii izvršavajutransakcije za usluge dok naplaćujunaknadu s obje strane transakcije.
E-trgovina – temeljise na internetskojtrgovini koja semožeprovoditiprekoračunala, tableta ilipametnihtelefona, a uključujeknjige, glazbu, ulazniceilifinancijskeusluge. Poslovni model e-trgovine pomaže uspostavitiširokuprisutnost na tržištu s jeftinijim i učinkovitijimdistribucijskimkanalima. Primjer je Amazon, eBay iliEtsy.
Dizajn poslovnih modela za digitalno poduzetništvoClick to read
Pronaći pravi digitalni poslovni model je složen proces. Cilj svakog poduzeća je stvoriti atraktivani ponovljiv poslovni model što zahtijeva postupak istraživanja tržišta koji će uskladiti poslovanje s okolinom.
Piramidaposlovnogpothvata je koncept kojistrukturirapostupakistraživanjatržištakako bi se utvrdilo odgovara li poslovni model okolini. Model strukturiraključneposlovnepretpostavke, a onekojesunajvažniijenalazese na dnu piramide.
Venturepyramid (Göcke, 2017)
Dio piramide koji se nalazi na dnu je tržišna atraktivnost koja se fokusira na potencijalne kupce, posebno na privlačenje novih i rast broja kupaca.
Customer-problem fit predstavljapitanje „što je problem potencijalnihkupaca“
Sljedeći je diorješenjeproblemagdjesepokušavasaznatijesu li kupci zadovoljniponuđenimrješenjemjesu li spremni za njegaplatiti.
Product-market fit - proizvod je plasiran kupcima i provjerava se je li zamijećen na što ukazuje prihod koji ostvaruje, zadržava li kupace i ima li preporuke.
Business model fit – potrebno je potvrditidjelovanjeposlovnogmodelateidentificirati porast dobiti od novihkorisnika.
Na vrhu piramidepotrebno je prilagoditiposlovni model lokalnomkontekstuteotkritikojiseelementimogustandardizirati.
U mnogim se slučajevima inovacija događa kombiniranjem aspekata postojećih poslovnih modela kako bi se stvorila jedinstvena formula.
Na primjer, Google je sklapao poslove za oglašavanje na svojim stranicama za pretraživanje koristeći svoje trgovce baš kao i tradicionalna poduzeća. Rast se ubrzao kada je Google konačno predstavio svoje dvije primarne platforme za oglašavanje (AdWords i AdSense).
Također, Netflix je prije nego što je postao streaming platforma bio poduzeće za iznajmljivanje DVD-a, ali kad je streaming postao održiv, njegov poslovni model se razvio.
Modul daje pregled poslovnih modela, alata koji se koriste za opis poslovnog modela, kao i informacije koji su to digitalni poslovni modeli, njihova klasifikacija i njihove različite vrste.
Za digitalno poduzetništvo treba pronaći vlastiti obrazac jedinstvenog poslovnog modela koji će omogućiti određenom poslovanju rast i uspjeh.
Poslovni modeli, Digitalno poduzetništvo, „Business Model Canvas“, „Lean Canvas“
Objectives/goals:
● Razumjeti koncept poslovnih modela te njihovu važnost i upotrebu ● Upoznati alate koji se najčešće koriste pri definiciji poslovnih modela ● Koristiti navedene alate u stvaranju poduzeća ili projekata u praksi ● Razumjeti specifičnosti poslovnih modela u digitalnom poduzetništvu ● Upoznati klasifikaciju digitalnih poslovnih modela ● Razumjeti i koristiti poslovne modele
Description:
Prva cjelina je uvod u poslovne modele te se odnosi na sam koncept poslovnog modela te objašnjenje osnovnih alata koji se koriste u definiranju poslovnih modela – „business model canvas“ i „lean canvas“ Druga cjelina se fokusira na digitalne poslovne modele te na njihove karakteristike. Daje se njihova klasifikacija, kao i odabrani tipovi digitalnih poslovnih modela. Posljednja cjelina uključuje metodologiju dizajniranja digitalnih poslovnih modela.
Bibliography
Osterwalder, A.; Pigneur, Y.; Smith, A. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, 1st ed.; Wiley and Sons: New York, NY, USA.
Wirtz, B. W. (2019). Digital business models. Concepts, models, and the alphabet case study. Springer Nature Switzerland.
Göcke, L. (2017). Why the Venture Pyramid changes how you think about innovation. https:// www.swan.ventures/blog/2017/8/22/venture-pyramid.
Soltanifar, M., Hughes, M., & Göcke, L. (Eds.). (2021). Digital Entrepreneurship. Future of Business and Finance. doi:10.1007/978-3-030-53914-6
Tento projekt bol financovaný s podporou Európskej komisie. Táto webová stránka a jej obsah odráža iba názory autorov a Komisia nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií, ktoré sú v nej obsiahnuté.